Inhoudsopgave
1. Definities
2. Toepasselijkheid
3. Aanmelden van reparaties
4. Transport
5. Onderzoek en Reparatie
6. Kwaliteit
7. Data en accessoires
8. Garantie
9. Overmacht
10. Aansprakelijkheid
11. Toepasselijk recht
1. Definities
In deze algemene reparatie voorwaarden wordt verstaan onder:
Reparateur: Latham Audio B.V.
Klant: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die een reparatieverzoek neerlegt bij Reparateur.
Opdracht: Alle verzoeken, schriftelijk of langs elektronische weg, gedaan door klant en aanvaard door Reparateur.
Apparaat: Audio apparaat dat ter reparatie wordt aangeboden.
Kabel: voor audio apparatuur bestemde kabel die ter reparatie wordt aangeboden.
Accessoires: kabels, pluggen, afstandsbediening, geheugenkaarten en andere toebehoren.
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met Reparateur betreffende reparatie van audio apparatuur c.q. kabels.
2.2. Toepasselijkheid van andere voorwaarden, in het bijzonder inkoopvoorwaarden van de klant, wordt hierbij nadrukkelijk uitgesloten.
2.3. Indien en voor zover enige bepaling van de algemene voorwaarden nietig wordt verklaard of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van de algemene voorwaarden onverminderd
van kracht blijven. Reparateur zal dan een nieuwe bepaling vaststellen ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk de strekking van de nietige/vernietigde bepaling in acht zal worden genomen.
3. Aanmelden van reparaties
3.1. Het aanmelden van reparaties dient per mail, telefonisch of via de daarvoor bestemde website plaats te vinden. Alle benodigde informatie is te vinden op www.lathamaudio.nl
3.2. Indien de klant de gevraagde gegevens niet juist of volledig aanlevert, heeft Reparateur het recht de aanmelding (nog) niet in behandeling te nemen of extra kosten in rekening te brengen.
4. Transport
4.1. Klant is verantwoordelijk voor het transport naar Reparateur, tenzij anders is overeengekomen. De producten dienen beschermd en veilig verpakt en gelabeld te zijn conform de vereisten van Reparateur. Hierbij geldt dat audio apparatuur voor transport bij voorkeur verpakt dient te zijn in de originele verpakking. Transportschade van apparatuur die verzonden is in niet-originele verpakking komt altijd voor rekening van de Klant, ongeacht wie het transport heeft verzorgd. Indien het apparaat niet (deugdelijk) is verpakt en Reparateur als gevolg hiervan moet zorgdragen voor transport geschikte verpakking, is Reparateur gerechtigd hiervoor kosten in rekening te brengen bij de klant.
4.2. Reparateur is verantwoordelijk voor de retourzending van het product, tenzij anders is overeengekomen. De Klant dient de staat van het apparaat na ontvangst direct zorgvuldig te controleren en eventuele transportschade onmiddellijk, te weten binnen 24 uur, telefonisch dan wel per e-mail te melden aan Reparateur. Indien hieraan niet wordt voldaan is Reparateur niet aansprakelijk voor enige schade ontstaan tijdens de retourzending.
5. Onderzoek en Reparatie
5.1. Bij de reparatie wordt uitgegaan van de klacht(en)zoals door de klant zijn omschreven. Indien geen of geen duidelijke omschrijving van de klacht(en) aanwezig is, wordt contact opgenomen met de klant voor een klachtomschrijving. Er zal door reparateur pas overgegaan worden tot onderzoek c.q. reparatie van het apparaat, nadat een klachtomschrijving is verstrekt door de klant.
5.2. Als blijkt dat de door Reparateur vastgestelde storing niet valt onder de garantievoorwaarden zoals bepaald in het artikel 8 (Garantie), dan zal Reparateur Klant eerst voorzien van een prijsopgave, tenzij anders overeengekomen.
5.3. Pas nadat Klant zich akkoord heeft verklaard met de prijsopgave zal Reparateur overgaan tot reparatie.
5.4. Indien Klant niet akkoord gaat met de prijsopgave dan is Reparateur gerechtigd het product tegen onderzoekskosten aan Klant te retourneren. Hiernaast kunnen door Reparateur verzendkosten voor het retourneren van het te repareren product in rekening gebracht worden.
5.5. Het niet binnen 14 dagen na dagtekening reageren door Klant op de prijsopgave kan door Reparateur worden gezien als het doen van afstand van het recht op het product. Reparateur behoudt het recht het product terug te sturen tegen onderzoekskosten.
5.6. Als door Reparateur geconstateerd wordt dat het product onherstelbaar is beschadigd en
niet valt onder enige garantieregeling, dan is Reparateur gerechtigd het product tegen onderzoekskosten aan Klant te retourneren.
5.7. Klant kan kosteloos afstand doen van zijn recht op het product. Reparateur zal dan, zonder aanvullende kosten voor Klant, zorgdragen voor milieuvriendelijke verwerking van het product.
5.8. Reparateur kan er, na onderzoek van het apparaat, naar eigen inzicht toe besluiten het apparaat voor de reparatie terug te sturen naar de leverancier. In dit geval zal altijd vooraf contact opgenomen worden met de klant waarbij een prijsopgave zal worden gedaan en een indicatie zal worden gegeven van de verwachte reparatieduur.
6. Kwaliteit
6.1. Er wordt bij de reparatie gebruik gemaakt van nieuwe onderdelen, alternatieve onderdelen,
of, wanneer dit met betrekking tot een dergelijk apparaat gebruikelijk is, ruilonderdelen.
6.2. Een reparatie zal op zodanige wijze worden uitgevoerd, dat het apparaat daarna weer
voldoet aan de verwachtingen van Klant.
6.3. Na de reparatie ontvangt de klant van Reparateur een servicebon met een korte omschrijving van de verrichte werkzaamheden en eventuele kosten.
7. Data en accessoires
7.1. Reparateur behoudt zich het recht voor om geleverde apparatuur naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen terug te zetten. Dit kan voor apparaten met zich meebrengen dat data verloren gaat.
7.2. Reparateur is in geen geval aansprakelijk voor het verlies of verwisseling van datagegevens.
7.3. Accessoires dienen alleen meegestuurd te worden indien dit relevant is gezien de opgegeven klacht. Per aanmelding moet duidelijk worden aangegeven welke accessoires worden meegestuurd. Indien de accessoires niet worden aangemeld, kan Reparateur niet aansprakelijk worden gesteld voor het verlies van deze accessoires.
8. Garantie
8.1. Voor het bepalen van de garantievoorwaarden van het product wordt verwezen naar de garantievoorwaarden van de fabrikant, de wet, dan wel de aanvullende garantievoorwaarden van de Reparateur als importeur van het product.
8.2. Reparateur geeft na het voltooien van de reparatie een garantie van 12 maanden op de reparatie voor zover de nieuwe klacht aan het handelen of nalaten van Reparateur te wijten is. Deze garantietermijn gaat in op het moment van afgifte van het product aan Klant. Op schoonmaak- c.q. onderhoudsbeurten, alsmede op reparaties verricht aan producten met bliksem-, water- of vochtschade, wordt geen garantie gegeven.
8.3. Wanneer binnen 12 maanden na afgifte van het gerepareerde product de klachten, die door de klant in eerste instantie genoemd en/of omschreven zijn, terugkeren, geeft Reparateur een prijsopgave voor een nieuwe reparatie.
a. Bij dezelfde oorzaak van de klacht worden alleen die onderdelen die bij de vorige reparatie niet zijn vervangen in rekening gebracht.
b. Indien blijkt dat de oorzaak van de klacht een andere is dan die bij de vorige reparatie, dan worden de kosten van de nieuwe reparatie aan de klant doorberekend.
c. Na hernieuwde reparatie gaat de garantie opnieuw in.
d. Deze herhalingsgarantie komt in zijn geheel te vervallen wanneer Klant dan wel een derde partij na de door Reparateur verrichte eerste reparatie zelf een reparatie aan het product heeft uitgevoerd.
9. Overmacht
9.1. Reparateur is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichtingen ten opzichte van Klant indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan
zijn schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende
opvattingen voor zijn rekening komt.
9.2. Reparateur kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien de overmacht langer voortduurt dan een periode van
negentig (90) dagen, is zowel Klant als Reparateur gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder enige verplichting tot het vergoeden van de door andere partij geleden schade.
9.3. Reparateur is niet verantwoordelijk voor de schade aan de apparatuur voortkomend uit overmacht situaties waaronder wordt verstaan situaties zoals brand, overstroming,
noodweer, aardbeving, inbraak, lekkage en dergelijke.
10. Aansprakelijkheid
10.1. Reparateur is aansprakelijk voor schade aan het product veroorzaakt door Reparateur. Reparateur is tevens aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit het verlies van het product
tijdens het reparatieproces of tijdens het transport naar de klant, tenzij anders is
overeengekomen en/of een situatie zoals genoemd in artikel 8.3 van deze voorwaarden zich voordoet. Reparateur is in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade en schade voortvloeiend uit aanspraken van derden.
10.2. De maximale aansprakelijkheid van Reparateur is beperkt tot de dagwaarde van het product in kwestie. Reparateur is gerechtigd de klant een vervangend product te sturen in plaats van een vergoeding uit te keren.
11. Toepasselijk recht
Op de reparatie overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen voortvloeiende uit de reparatieovereenkomst, van welke aard dan ook, zullen met uitsluiting van iedere andere rechter ter beslissing worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter te Amsterdam.